دولت مهرورز دهم با آغاز پروژه راه آهن چهارمحال وبختیاری در قالب طرح های مهرماندگار، رهاورد ماندگار دیگری برای خروج این استان از بن بست رقم زد تا توسعه این استان بااتصال به شبكه ریلی و طنین انداز شده سوت قطار توسعه، سرعت یابد.
دولت مهرورز دهم با آغاز پروژه راه آهن چهارمحال وبختیاری در قالب طرح های مهرماندگار، رهاورد ماندگار دیگری برای خروج این استان از بن بست رقم زد تا توسعه این استان بااتصال به شبكه ریلی و طنین انداز شده سوت قطار توسعه، سرعت یابد. طرح مهر ماندگار با هدف اتمام و تكمیل پروژه های بزرگ و زیربنایی، حركتی انقلابی است كه سعی دارد گامهای تكمیلی فعالیتهای ارزشمند دولت را محكم تر برداشته و پایانی ماندگار در خدمت رسانی به مردم را به منصه ظهور برساند.
تكمیل پروژه های مهر ماندگار درافزایش صادرات واشتغالزایی در كشور تاثیر گذاراست و با بهره برداری از این طرح ها فرصت اشتغال برای هزاران جوان ایجاد می شود.
طرح های مهرماندگار چهارمحال وبختیاری در زمینه های بهداشت ودرمان، راه و شهرسازی، سپاه پاسداران، صنعت، معدن و تجارت، بنیاد شهید و امور ایثارگران، میراث فرهنگی و گردشگری، نفت، نیرو و ورزش و جوانان است.
ایجاد زیرساختهای ارتباطی و شبكه های حمل و نقل ریلی و جاده ای از اصلی ترین شاخصهای توسعه یافتگی یك منطقه می باشد و احداث راهآهن چهارمحال و بختیاری بر توسعه پایدار منطقه تاثیر زیادی به همراه خواهد داشت.
اتصال مراكز استان های كشور از طریق خط راه آهن از سیاست های دولت نهم و دهم بوده و احداث خط راه آهن برای متصل كردن استانهای تهران و اصفهان از طریق چهارمحال و بختیاری به جنوب كشور یكی از این طرح های مهم است كه از طریق آن استان های مركزی كشور در كوتاه ترین مسیر به جنوب متصل می شود.
با احداث خط ریلی چهارمحال و بختیاری از ایستگاه حسن آباد به سفید دشت و شهركرد، محرومیت زدایی از چهره این استان سرعت می یابد، چرا كه یكی از مشكلات عمده این استان بن بست بودن برخی از راه های ارتباطی و فقدان شبكه حمل و نقل ریلی است.
شنیدن صدای سوت قطار در چهارمحال و بختیاری نویدبخش اتصال خط ریلی جنوب به مركز و شمال كشور از طریق خط ریلی اصفهان، چهارمحال و بختیاری و خوزستان است كه انتظار می رود در دولت های آینده با ادامه احداث خط ریلی این استان ازشهركرد به خوزستان با اهتمام ویژه دنبال شود تا آینده اقتصادی استان اصفهان، چهارمحال و بختیاری و خوزستان در زمینه حمل و نقل تضمین و قطار توسعه آنها با سرعت بیشتری نسبت به قبل به حركت درآید.
از ۹۰۰ طرح تعیین شده به عنوان پروژه های مهرماندگار كشور، ۳۱ طرح ملی و ۹۱ پروژه استانی چهارمحال و بختیاری در فهرست طرح های مهر ماندگار قرار گرفته و تلاش می شود تا این طرح ها تا پایان دولت دهم به بهره برداری برسد كه پروژه خط ریلی بام ایران یكی از این پروژه هاست.
خط ریلی چهارمحال و بختیاری در گذشته با عنوان 'راه آهن بختیاری' در حدود ۴۰ سال پیش مطرح و مطالعات مقدماتی آن قبل از انقلاب اسلامی برای بالا بردن ضریب امنیت خط ریلی خوزستان به تهران كه در حال حاضر با ظرفیت محدود از یك مسیر آسیب پذیر می گذرد، انجام شد.
این پروژه واقعیتی بود كه می رفت رنگ خیال به خود بگیرد اما با همت دولت دهم عملیات اجرایی آن به طول ۸۶ كیلومتر از مباركه اصفهان به مقصد شهركرد آغاز شد.
پروژه راه آهن چهارمحال وبختیاری یكی مصوبات سفرهای استانی هیات دولت است كه مهمترین مشكل مقابل روی اجرای آن، عبور ۱۸ كیلومتر ازخط راه آهن از زمین های وزارت دفاع دراستان اصفهان است كه در مراحل پایانی دریافت مجوزهای لازم از این وزارتخانه قرار دارد.
اعتبار ساخت این خط راهآهن برای هر كیلومتر دو میلیارد تومان و معادل ۱۷۲ میلیارد تومان برآورد شده و تا كنون ۱۱ میلیارد تومان از این اعتبار تخصیص یافته است.
این راه آهن دارای سه ایستگاه در شهرهای سفید دشت، فرخشهر و شهركرد است و درمسیر عبور آن در گردنه بیدكان دو تونل به طول هشت و نیم كیلومتر دارد و احداث ابنیه آن به طول ۵۰۰ متر درحال انجام است.
حداكثر سرعت پیشبینی شده قطار در این خط راهآهن برای قطار مسافربری ۲۲۰ كیلومتر و برای قطار باری ۱۶۰ كیلومتر در ساعت برآورد شده است.
پیشرفت فیزیكی راه آهن مباركه - سفیددشت تاهفته سوم مهرماه باید به ۲۲ درصد برسد و در حال حاضر در قطعه دوم دارای پیشرفت فیزیكی ۸۰ درصدی است و اجرای قطعه اول آن از كیلومتر صفر تا ۲۰ به تازگی به پیمانكار واگذار شده است.
با بهره برداری از راه آهن استان، سالانه ۱۰ میلیون تن به ظرفیت باربری بخش ریلی كشور افزوده می شود.
ازدیگر پروژه هایی كه در استان چهارمحال وبختیاری در ردیف پروژه های مهر ماندگار قرار گرفته، مجتمع فولاد یك میلیون تنی چهارمحال و بختیاری است كه این طرح در بخش احیا هم اكنون ۶۸ درصد پیشرفت فیزیكی دارد و تاسفر نماینده ویژه رییس جمهور درهفته سوم مهرماه باید به پیشرفت بالای ۷۰ درصد برسد.
پیشرفت فیزیكی گازرسانی به روستاها و شهرهای جدید استان نیز درقالب طرح مهر ماندگار تا هفته سوم مهرماه به ۳۸ درصد پیشرفت فیزیكی خواهد رسید كه دو پروژه گازرسانی مشمول مهر ماندگار هم اكنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیكی دارد كه از برنامه زمان بندی شده جلوتربوده و در دهه فجر بهره برداری می شود.
پیشرفت فیزیكی سدهای 'باباحیدر وسورك' نیز تا زمان سفر نماینده ویژه رییس جمهور در اواخر مهر ماه باید به ترتیب به ۵۱ و ۹۷ درصد برسد و پیشرفت فیزیكی شبكه های آبیاری و زهكشی این سدها نیز به ترتیب ۵۳ و ۷۶ درصد تا اواخر مهر ماه پیش بینی شده است.
باند دوم محور ارتباطی بن- داران نیز باید تاهفته سوم مهرماه به پیشرفت فیزیكی ۴۴ درصدی برسد و با توجه به پیشرفت فعلی پروژه پیش بینی می شود این محور در زمان مذكور ۴۰ درصد پیشرفت فیزیكی داشته باشد.
توسعه بیمارستان كاشانی و لردگان نیز تا هفته سوم مهرماه به ترتیب به پیشرفت فیزیكی ۹۳ و ۵۳ درصد خواهد رسید.
با بهره برداری از این پروژه ها بخشی ازمعضل بیكاری درچهارمحال وبختیاری برطرف می شود و از طرف دیگر با اتمام این پروژه ها بودجه هایی كه قرار بود هر ساله به آنها اختصاص یابد، صرف اجرای دیگر طرح ها می شود.
میناشیروانی
|